Přestáváme kouřit – Jak se zbavit abstinenčních příznaků?

27.2.2018

Poslední díl našeho osmidílného seriálu článků od výživové poradkyně Zuzany Šafářové, v kterém vám pomáháme přestat kouřit. Ještě do 4. března se můžete Zuzany zeptat na cokoli, co vás z této oblasti zajímá. Stačí jí napsat e-mail na safarova.zuzana@seznam.czA TENTO TÝDEN TAKÉ NAPOSLEDY SOUTĚŽÍME O VITAMINOVÝ BALÍČEK A PRODUKTY NICORETTE. Více informací o soutěži najdete na konci článku.

Jak se zbavit abstinenčních příznaků?

Jak se jednou rozhodnete přestat kouřit, můžete si být jistí, že přijdou velmi nepříjemné abstinenční příznaky, které budou vaše rozhodnutí činit těžkým. Bohužel neschopnost vypořádat se s těmito abstinenčními příznaky je nejčastějším důvodem, proč se lidé vzdají svého úsilí a začnou kouřit znovu. Ale věřte mi, jakýkoliv člověk s tou pravou motivací, vědomostmi a sílou je může překonat.

Intenzita a síla abstinenčních příznaků závisí na počtu cigaret, tedy kolik jste byli zvyklí denně vykouřit a také na délce vaší závislosti, tedy kolik let jste kouřili. Je to také velmi individuální. Fyzické abstinenční příznaky se dostaví obvykle velmi brzo a velmi rychle, ale můžete je brzo překonat. Psychické příznaky jako je podrážděnost a touha po cigaretách mohou trvat až tři měsíce.

Během prvního týdne abstinence budete pravděpodobně trpět bolestmi hlavy. Abyste to zvládli, můžete použít následující techniky. Položte si čelo do dlaně a pevně zatlačte rukou proti čelu, dvacetkrát hlaďte své čelo z jedné strany na druhou. Jakmile toto dokončíte, můžete palci a prostředníky masírovat oblast spánků. Efektivní pomocí je také stlačení ušních boltců palcem a ukazováčkem a to až do jemné bolesti a následná masáž boltců po dobu 3 – 5 minut.

Jakmile přestanete kouřit, vaše tělo se začne zbavovat jedů, což se může projevit kašlem, pocením, nachlazením či chřipkovými stavy.  Především nezapomeňte pít dostatek vody. V žádném případě byste neměli mít pocit žízně. Osobně doporučuji navýšit konzumaci nápojů o cca jednu třetinu toho, co jste byli zvyklí pít dříve.  Ledviny a pokožka patří mezi hlavní detoxikační orgány a čistá voda jim napomůže k pročištění. Ráno se doporučuje vypít sklenici vlažné vody s polévkovou lžící medu a citrónové šťávy. K promíchání medu a citrónu nepoužívejte kovovou lžíci, ale raději plastovou nebo dřevěnou.  Pokud začnete kašlat či mít pocity chladu, položte si na hruď nahřátý pohankový polštář nebo termofor a nechte působit minimálně 30 minut.  Může se také dostavit zácpa, někteří lidé zase trpí průjmem. Zácpa je způsobena zpomalením vašeho metabolismu a většinou zmizí během jednoho týdne. Nicméně můžete si ulevit tím, že budete pít různé minerální vody, například značky Šaratica a Zaječická. Obě mají laxativní účinky a napomáhají také detoxikaci, regulují trávení a na rozdíl od jiných laxativ jsou jemné, což znamená, že nezpůsobují křeče. V případě, že tedy urgentně potřebujete laxativa, měli byste vypít čtyři decilitry této minerální vody za den.  Pokud si dáte jen jeden decilitr před spaním, masivně tím podpoříte pravidelnost trávení a pravidelný ranní pohyb střev. Navrhuji také obohatit váš denní pitný režim čerstvými ovocnými džusy, které by se měli pít pomalu, zhruba 30 minut před obědem. Dobrý nápad je také snít jedno jablko denně a pít šťávu z kysaného zelí.

Náhrady nikotinu jako náplasti v kombinaci se žvýkačkami a pastilkami jsou také užitečné pro snížení dopadu abstinenčních příznaků. Nebo můžete požádat o efektivní farmakologickou léčbu. Tyto pilulky mohou být předepsány praktickým lékařem a měli byste je začít užívat týden před začátkem vaší abstinence. Tento typ léčby je doporučován obzvláště těm, kteří se již přestat kouřit pokusili, ale bohužel neúspěšně.

Akupunkturní jehly nebo akupresura – stlačení akupunkturních bodů prsty, bylinky a aromaterapie jsou další alternativní metody, které dokážou pomoci. Mimochodem způsob základní akupresurní techniky je velmi snadný a můžete to zkusit sami. Obzvláště jste-li ve stresu. K aktivaci jednoho z hlavních akupresurních bodů, který je umístěn mezi palcem a ukazováčkem, stačí  na tento bod důrazně zatlačit a držet jej, dokud neucítíte úlevu od stresu  Můžete to vyzkoušet jak na levé tak na pravé ruce, není zde žádný rozdíl.

Abyste se během abstinence cítili lépe a uvolněně, doporučuji pít bylinné čaje. Toto je má oblíbená kombinace: třezalka, heřmánek a oregano. Třezalka tečkovaná je úžasné antidepresivum, čistí krev a umožňuje zdravý spánek.  Heřmánek zklidňuje psychiku, ale také napomáhá trávení a nespavosti, která je s abstinencí také někdy spojena. Oregano podporuje, harmonizuje a posiluje ducha a čistí dýchací cesty od nastydnutí. Velkou výhodou těchto tří bylinek je, že si na ně nemůžete vypěstovat závislost a je bezpečné užívat je dlouhodobě. Pijte dva nebo tři šálky denně po dobu jednoho měsíce. Akorát buďte opatrní, pokud máte citlivou pokožku.  V tomto případě, byste se měli během léta třezalce vyhnout, neboť byste se mohli lehce spálit. Tato bylinka je fotosenzitivní a může zhoršit stav vaší pleti a pokožky, když přijdete do styku se slunečním zářením. Všechny tyto bylinky mohou být také použity ve formě aromaterapie. Umístěte do difuzéru kvalitní přírodní bylinnou esenci nebo ji nechte v místnosti volně vypařit. Nebo si přidejte pár kapek do pleťového mléka či oleje a rozetřete si to na pokožku okolo zápěstí.

Bylinky či esence mají prokázaný obsah aktivních látek, takže nemohou být považovány (jak často slyšíte) za pouhé placebo. Pokud si zvolíte léčbu bylinkami, měli byste to vždy konzultovat s Vaším lékařem.  Mimo výše uvedených esencí můžete použít grep, citronovou trávu, mandarín, neboť tyto jsou také vhodné pro uvolnění během depresí.  Dále jsou pro léčby závislostí často užívány kmínové esence. Kmín je přírodní antidepresivum, které přináší pacientům osobní sílu překonat závislost a misi ukončení kouření dokončit.

Také doporučuji zahrnout fyzickou aktivitu a to od úplně prvního dne abstinence. Plavání je skvělá věc, neboť aktivuje lymfatický systém, jeden z hlavních detoxikačních systémů ve vašem těle a voda také pozitivně působí na psychiku. Ale jakýkoliv sport či fyzická aktivita pomůže vaše tělo vyčistit, posílit sebevědomí, zaměstná vás, zlepší vaši kondici a získáte nové přátele.  Mimo to sportovci jsou vesměs pozitivní lidé a být v jejich společnosti, tedy ve skutečnosti jedním z nich, vám dodá pocit energie, kterou vy a vaše tělo potřebuje. Můžete si také dopřát masáž a saunu. Detoxikaci pomáhá obojí. Jakmile překonáte nejtěžší první tři týdny abstinence, budete na správné cestě, jak se kouření nadobro zbavit.

POZOR SOUTĚŽ:

Napište nám pod článek, jak se vám daří přestávat kouřit, proč jste se k tomuto kroku rozhodli a jaké děláte pokroky. Autory nejlepších odpovědí odměníme vitaminovým balíčkem a produkty Nicorette.