Buďme.fit: Makrobiotika v české kuchyni

25.10.2018

Výraz makrobiotika vznikl složením dvou řeckých slov – makros (velký) a bios (život). Hlavním cílem tohoto filozoficko-výživového směru je rovnováha. Je i cestou k prevenci a léčbě většiny chorob, které nás trápí.

Jejím zakladatelem je Japonec George Ohsawa, který se v 1. pol. 20. století při svém hledání optimálního stravování a definování životní filozofie inspiroval v principech tradiční čínské medicíny.

Jednoduchá pravidla

Nalezení a dlouhodobé udržování rovnováhy (homeostázy) celé bytosti- fyzického těla a mysli přes:

  1. principy energetických tendencí nazývané pojmy JIN a JANG
  2. preference sezónních potravin (tzn. respektování ročních období).
  3. sledování rovnováhy acidobazicity (poměr zásadotvorných a kyselinotvorných tendencí v těle).
  4. přístup ke stolování, konzumace jídel v klidu a bez stresu se zaměřením se na důkladné kousání a žvýkání.

Energetické tendence JIN a JANG

  • Dvě navzájem opačné a protichůdné síly, které se nacházejí VŠUDE.
  • Nejsou absolutní. Jsou to síly (stavy), které jsou neustále v pohybu, tedy v každém okamžiku proměnlivé.
  • Není možné, aby se jedna síla nacházela bez druhé.
  • Oba stavy nejsou měřitelné nebo číselně vyhodnotitelné.

Obtížně se to vysvětluje i překládá a toto je jeden z hlavních důvodů, proč existuje tolik nepochopení mezi východem a západem. Východní vědy nepracují pouze s racionalitou, ale používají něco jako „vcítění se“.

V oblasti stravování jde o:

JIN – odstředivý, expanzívní, stoupající, chladný, pomalý, UVOLŇUJÍCÍ.

JANG – dostředivý, koncentrující, klesající, rychlý, stahující, ZPEVŇUJÍCÍ.

Pojďme se teď podívat na složení potravin, a jaký to má/ může mít dopad/tendence na náš organizmus.

Složení potravin, část první

V podstatě existuje 9 základních skupin potravin, které můžeme jíst:

1. Obiloviny

  1. Lepkové
    • Obsahují bílkovinu lepek – pšenice, žito, oves, ječmen.
  2. Bezlepkové
    • Neobsahují bílkovinu lepek –rýže, pohanka, kukuřice, amarant, čirok

Obiloviny jsou objemovým základem makrobiotického stravování (z 50-60% hmotnostních v syrovém stavu), a to hlavně celá zrna. Jejich konzumace působí na lidský metabolismus z hlediska energií ze všech potravin nejvíce harmonicky.

Pro MB je ideálem rýže. Pro nás přirozenějším více pšenice a pohanka.  My nejsme Asiaté.

2. Luštěniny

Čočka, hrách, různé druhy fazolí, cizrna, sója, botanicky i kešu…

Luštěniny by měly tvořit 5-10% objemových procent každodenního jídelníčku.

Luštěniny obsahují obrovské množství cenných živin, jejichž nedostatek se také projevuje vznikem zdravotních komplikací.

V našich geografickým podmínkách to není sója, ale hrách s čočkou. Pak přidáváme fazole a cizrnu. Sóju konzumujme především ve fermentovaných produktech. A v bio kvalitě.

3. Zelenina

Další absolutní základ stravy, 2-3x denně (i 30objemových %)

Ve většinovém zastoupení tepelně upravovat, část fermentovat (kvasit). Hlavním důvodem jsou vedle JANG tendencí i enzymy, antioxidanty a vitamíny.

Nejlépe takové druhy, které jsou typické pro naše podmínky.

4. Ovoce

Nejlépe takové druhy, které jsou typické pro naše podmínky.

Četnost konzumace ovoce by nemělo být vyšší než 1x denně.

5. Ořechy a semena

Mandle, mák, len, vlašáky, dýňová či slunečnicová semínka, sezam, len, arašídy, para ořechy…

MB zařazuje ořechy a semena do stravy pravidelně. Z hlediska jejich objemu ale poměrně sporadicky.

  • Jsou poměrně bohatým zdrojem tuků a zásadotvorných minerálů.
  • Klíčová je jejich kvalita – čerstvé nežluklé a nesolené varianty. Mezi nejpoužívanější řadí mandle.

6. Houby

MB s houbami pracuje nerada. Důvodem je jejich špatná stravitelnost, riziko toxinů a výrazný JIN vliv.

Vždy důkladně tepelně upravit, aby se zlepšila jejich stravitelnost.

7. Mléčné výrobky

MB se staví ke konzumaci živočišných produktů odmítavě.

Mléčné výrobky jsou v dnešní době propagovány stále více a jejich konzumace se bohužel zvyšuje na úkor jiných skupin potravin, které naopak v jídelníčku zaostávají. Od toho se pak odvíjí i zvýšené riziko vzniku některých zdravotních potíží.

Úplně postačí jeden mléčný výrobek denně, nejlépe kvašený neslazený.

8. Maso

Jediné, co MB ve stravě připouští, jsou ryby.

9. Vejce

Vejce se makrobiotické filozofii příliš nezamlouvají, hlavními důvody je jejich extrémní JANG tendence a velmi náročná stravitelnost.

 

Vše je pouze otázkou úhlu pohledu a především individuálních potřeb organismu.

V další části článku se podíváme na živiny a jejich správné zastoupení ve stravě.

Marta Ledinská

certifikovaná poradkyně pro výživu a suplementaci