Buďme.fit: Makrobiotika v české kuchyni 2

26.10.2018

V první části jsme se věnovali základním principům makrobiotického stravování a jednotlivým skupinám potravin a jejich vlivům na organismus. V pokračování se blíže podíváme na živiny a jakým způsobem přispívají správnému fungování organismu.

Složení potravin, část druhá

Každá potravina, kterou jíme, je složena z několika různých živin. Makro a mikro živiny.  Podle toho kolik je jich v stavě zastoupeno, se odvíjí i jejich vliv na chování metabolismu.

Makroživiny – bílkoviny, sacharidy, vláknina, tuky a voda.

  • Jsou zastoupeny v poměrně velkém množství.

Mikroživiny – vitamíny, minerály a stopové prvky, antioxidanty a tzv. fytochemikálie.

  • Jsou zastoupeny ve velmi malém množství, i přesto ale zásadním způsobem rozhodují o tom, jak se každá potravina bude v těle chovat

1. Bílkoviny

Bílkoviny neboli proteiny jsou základními stavebními kameny pro naše tělo

  • Jsou náročně stravitelné, v přebytku přetěžují celý trávicí trakt, při nedostatku spouštějí katabolické pochody v těle
  • MB přisuzuje bílkovinám ve srovnání s ostatními makroživinami (sacharidy a tuky) největší JANG energii.
  • Dále platí, že živočišné bílkoviny mají více JANG než rostlinné.

Mají silně okyselující acidobazickou tendenci a výrazný JANG, proto se MB snaží vyhýbat se některým potravinám bohatých na bílkoviny – eliminuje ze stravy jakékoli extrémy.

2. Sacharidy

Sacharidy dodávají tělu rychle využitelnou energii. Podle složení, se mění i rychlost, jakou z nich v těle tato energie vzniká

  • nejrychleji z jednoduchých cukrů
  • pomalu se uvolňující energií se nachází nejvíce v obilovinách, luštěninách, ořechách a semenech.

K sacharidům se pojí teorie glykemického indexu a nálože.

MB volbou sacharidů jsou především obiloviny, navíc dominantně v podobě celých zrn.

Výsledkem takové snahy je prevence před cukrovkou 2. typu, rizika nadváhy až obezity způsobené vysoko glykemickými potravinami.

3. Vláknina

Rozděluje se na skupinu:

  • rozpustných – rozpouští se a bobtná ve vodě, kdy tak zvětšuje svůj objem; jsou dobře stravitelné (v ovoci)
  • nerozpustných – ve vodě se nerozpouští, jsou hůře stravitelné (v zelenině, obilninách a luštěninách)

Vláknina je nesmírně důležitá pro správnou funkci trávicího traktu – zvětšuje objem tráveniny a zlepšuje její průchod ve střevech.

  • MB jídelníček je v oblasti obsahu vlákniny nadprůměrný.
  • Záměrně se snaží naprostou většinu používaných surovin důkladně tepelně upravovat, nejlépe v kombinaci s tlakem.
  • Kromě dodání JANGu tím dosáhneme i změny struktury zastoupené vlákniny, která se tak stává mnohem lépe stravitelnou.

4. Tuky

Tuky jsou koncentrovaný zdroj energie.

  1. Nasycené – obecně je vhodné si jejich konzumaci ze zdravotních důvodů víc kontrolovat
  2. Nenasycené – ty dále dělíme na mono- a polynenasycené. Tady obecně platí, že jsou zdravější než nasycené formy.
  • Tuky mají v MB z hlediska energetických tendencí výrazný JIN vliv.
  • Ve snaze o udržení rovnováhy makrobiotika jejich příjem omezuje, zaměřuje se primárně na ořechy, semena, obiloviny a některé luštěniny v čele se sójou.

5. Voda

Voda je základem pro samotný život.

Měli bychom se zaměřit na příjem čisté vody, nejlépe filtrované.

Specifické potraviny v MB

MB systematicky zařazuje kvašené potraviny. Živiny jsou zde velmi snadno stravitelné (fermentace výrazně usnadňuje trávicímu traktu práci).

Jsou významným zdrojem kvalitních a naprosto skvěle stravitelných bílkovin, dále bohatým zdrojem zásadotvorných minerálů (nejvíce železa, draslíku a vápníku).

Patří sem: Sójové omáčky, Miso pasty,  Umeboshi, Umeocet

Objemové složení makrobiotického talíře:

Shrnutí praktických MB pravidel

  • vybíráme potraviny s ohledem na individualitu jedince a z našich zeměpisných šířek
  • jako celek jsou převážně z rostlinných zdrojů, kde převažuje JINova energie
  • Důkladnou tepelnou úpravou dodáváme potravinám JANGovou energii, zvyšujeme chuťové vnímaní potravin, jídlo děláme stravitelnější (biologická využitelnost)
  • Zařazujeme do jídelníčku v malých množstvích, ale pravidelně fermentované potraviny (kvašená zelenina, sójové omáčky, miso pasty, obilninové slady). Jsou zdrojem JANGové energie a množství vitamínů, minerálů a antioxidantů
  • Jíme v klidu a pomalu
  • Posloucháme hlasy svého těla, které nám napoví, jestli naše strava je vyvážená
  • Zařazujme pravidelný pohyb a meditační techniky

Marta Ledinská

certifikovaná poradkyně pro výživu a suplementaci