Buďme.fit: Nebojujme proti stresu

25.2.2019

Stres je normální obrannou reakcí našeho organismu na jakýkoli neobvyklý podnět. Podnětem jsou různé krizové situace:

  • rodinné i pracovní neshody
  • finanční problémy
  • nemoc, zranění apod.

Tělo považuje stres za hrozící nebezpečí a reaguje na ně tak, že uvolní stresové hormony (kortizol, aldosteron, adrenalin, noradrenalin), které zajistí velmi rychlý přísun energie a síly. Je to přirozená reakce „ bojuj nebo uteč“.

Pokud je ale hladina stresu příliš vysoká, je pro naše zdraví stres nebezpečný.

Vyplavované stresové hormony využívají všechny rezervy energie a výživy a způsobí celkové vyčerpání.  Vedlejšími projevy jsou pak:

  • vysoký krevní tlak a zvýšená hladina cholesterolu
  • poruchy funkce srdečního a cévního systému
  • zvýšená tvorba volných radikálů
  • zhoršené trávení
  • překyselení trávicího systému (pálení žáhy)
  • v dlouhodobém měřítku dochází i k oslabení imunitního systému

Stres zodpovídá za 80% nemocí. Ale kdo je za to zodpovědný?

Odpověď je jednoduchá: My sami! Kdo převezme 100% zodpovědnosti za svůj ŽIVOT, má nad ním kontrolu a je na té nejlepší cestě odolávat stresu s lehkostí.

Co to znamená vzít 100% zodpovědnosti za svůj ŽIVOT?

  • Neobviňovat nikoho ani sebe
  • Nestěžovat si
  • Kontrolovat kam směruje naše pozornost (myšlenky)
  • Mít vizi co chci. Kdo nemá vizi, plány, tomu se „život prostě děje“ a pracuje pro ty, co vizi mají.

Jak si mám kontrolovat směr svoji pozornosti?

Myslím na hezké věci, mám víc energie, víc hezkého do svého života přitahuji. Myslím-li na vztek, bolest, křivdu, utrpení, tak moje energie poklesne a přitáhnu ještě víc negativních věci k sobě.

Nadvláda podvědomí

Všichni máme zabudovaný ve svém podvědomí „program“ jak smýšlíme. Tento program nám vštípili naši rodiče, učitelé, společenské normy, naše komunita.

Naše podvědomí kontroluje až 90 % našich činů. Jen 10 % jednáme vědomě.

Bohužel tyto programy nám ne vždy pomáhají a způsobují nám tolik zmiňovaný stres. My si jednoduše nevědomě ubližujeme.

Přeprogramování našich vzorců

Účinný způsob jak změnit staré návyky je jednoduše přeprogramovat jich novými. Opakujte je aspoň 21 dnů a stane to vaším novým návykem = programem.

Dobrým nástrojem k tomu jsou krátké a pozitivní tvrzení neboli afirmace. Opakujte je mnohokrát za den.

Afirmace je prospěšná natolik, nakolik z ní máte dobrý pocit.

Další velkou pomůckou pro  naši pohodu je pěstovat vděčnost za vše co máme.

Když máme dobré myšlenky, cítíme se dobře a děláme dobré rozhodnutí, přitahujeme do našich životů víc dobrých zážitků. Naladili jsme se na dobrou „frekvenci“.

Naučme se uklidnit – meditace

Meditace je starodávná technika k obnovení sil, nalezení vnitřního klidu a ochraně proti stresu. Meditace se neučí, stejně jako se neučíme spánku. Jedná se o přirozený stav vědomí.

Vyžaduje určitou disciplínu, ale přináší poznání sebe sama, neboť v našem nitru leží klid.

 

Marta Ledinská

certifikovaná poradkyně pro výživu a suplementaci