Budování silného partnerského vztahu v náročných časech

30.6.2020

Nedávno se naše životy změnily, a to ve všech možných směrech, včetně vztahů s partnery/partnerkami. Můžeme prožívat skutečně náročné období. Jak lépe zvládnout izolaci? Co můžeme udělat proto, aby naše partnerské vztahy toto náročné období zvládly? Následující rozhovor s psychologem z Human Dynamic Europe a zároveň rodinným poradcem Hannah Ondruškou vám přinese vhled do tématiky partnerských vztahů v době izolace a krize.

Co izolace způsobuje partnerům a jak lépe zvládat tyto podmínky?

Komplexita této situace má několik úrovní. Jedna z nich je, že když se ocitneme v daných podmínkách nedobrovolně, můžeme čelit pocitům ztráty kontroly nad našimi životy, nejistoty a strachu z budoucnosti. Další stresový faktor naší společnosti je, že jsme učeni čelit nepřízni. Když se nám nedaří, snažíme se utéct, rezignovat, nebo se zhroutíme. Nicméně udržování vztahu vyžaduje opak tohoto přístupu, konkrétně plnou pozornost, přijetí změny a ochotu spolupracovat. Jako auta, vztahy mohou přežít jen po omezenou dobu, pokud nejsou udržovány. Můžete být zvyklí předávat práci, kterou byste sami měli udělat, partnerovi/partnerce. Když je něco složité, je dobré zeptat se, co by mohlo pomoci a stát se expertem svých vlastních potřeb.  Navíc můžete pochybovat, zda váš partner je ten, kdo umí dobře naslouchat vašim starostem, a najít někoho, kdo vám bude naslouchat lépe. Pak je partner rád, že na něho nedopadá vše, co se vám zrovna honí v mysli.

Co přesně byste doporučila párům k přežití tohoto náročného období?

Je v pořádku přiznat si, že aktuální okolnosti budou mít dopad na náš vztah. Do jaké míry, to závisí na nás a konkrétní situaci. Můžeme začít u sebe, protože abychom byli schopni někomu něco dát, nejdříve to musíme sami mít. Náš partner nebude pít z prázdné studny. Potlačování emocí přináší více napětí do vztahu. Dovolte si prožít, co cítíte a podpořte v tom i svou druhou polovičku, protože to, co je odepíráno, většinou přetrvává a opakuje se.

Čím více necháte průnik vyjádření, co se ve vás hromadí, tím dříve se toto nahromadění uvolní a objeví se úleva.  Můžete se s partnerem dohodnout, že budete respektovat navzájem vlastní smutek, zlost či bezmocnost. Současně ale buďte empatičtí. Nemusíte dělat absolutně nic, stačí spolu mlčet nebo zeptat se, co by v tu danou chvíli pomohlo. Denně můžete věnovat čas tomu, abyste sepsali, čeho jste dosáhli a na čem je ještě třeba zapracovat.  Můžete se partnera zeptat na zpětnou vazbu na to, jaké to bylo, a zároveň to poskytnout citlivou formou: „Když jsi řekl, že…, cítil/a jsem se….“ Můžete tuto dobu vnímat jako příležitost poznat se lépe než doposud. Oba potřebujete navzájem vědět, co máte rádi a co ne, a respektovat to.

Ve vztahu s druhou osobou je podstatné zaměřit se na sebe-rozvoj. Učení se a práce na sobě je nekončící proces. Kvalita našich životů z velké části závisí na našich vztazích, tudíž práce na nich nikdy není ztráta času. Je spousta způsobů, jak to udělat. Čas, který spolu trávíte, můžete využít ke kreativnímu objevování vlastních zdrojů. Fyzická aktivita může být jedním z nich. Po fyzické aktivitě se může objevit příjemná úleva a relaxace. Potěšení můžete zdvojnásobit, když aktivitu budete dělat spolu s partnerem. Vyberte si fyzickou aktivitu, která oběma z vás přináší potěšení. Je dobré vědět, že nejen sport, ale cokoliv, co si užíváte, může přispívat k produkci endorfinů. Pokud můžete, jděte ven – můžete si naplánovat pravidelné procházky, běhání, jízdu na kole, nebo sběr bylinek, ze kterých si pak společně uděláte vonný čaj s medem. 🙂

Je možné narovnat vztah, ve kterém panuje odcizení? Pokud ano, jak?

Nic není ztraceno, dokud to sami nepovažujeme jako ztracené. Nejdůležitější věc je čas strávený dohromady a jeho kvalita. Věřím, že kvantita hraje sekundární roli. Kvalita znamená cílená, nezkreslená a soustředěná pozornost, aby partner cítil, že jsme tam jen pro něho a že je jedinečný a nenahraditelný. Vyzrálé vztahy mají tuto kvalitu. V partnerském poradenství je to často zásadní zlom, když si to partneři navzájem vyjádří. Často je to pro ně první taková zkušenost. Všichni chceme být výjimeční a nepostradatelní pro toho druhého. Čas, trávený spolu nás může spojit jako tým. Představte si, že máte před sebou společnou misi, na kterou se musíte připravit. Připravte se na úspěch. Nastavte si cíl, se kterým se oba ztotožňujete. Praktickou spolupráci si můžete usnadnit sdíleným kalendářem s denními úkoly a zodpovědnostmi každého z vás. Také to může obsahovat pole pozitivních afirmací, což vytvoří příjemnou atmosféru v domácnosti.

Nic si nepodstrkujte, rozdělte si zodpovědností dle preferencí. Časový harmonogram jednotlivých aktivit vám dodá lepší přehled. Tento kalendář může jednou týdně revidovat, ideálně pokaždé ve stejný den, a probrat, co si o tom myslíte a co byste chtěli změnit. Buďte otevření vylepšením a změnám. Současně se přiučíte větší flexibilitě a vnímání možností v každodenním životě. Z mé zkušenosti nejlépe funguje, když se naučíte každý den vyhradit si čas na plánování dalšího dne a rozdělování úkolů. Kromě snížení stresu vám to také přinese potěšení ze spolupráce, pocit kontroly nad tím, co přijde a větší předvídatelnost. Během tohoto procesu je důležité zůstat emocionální a citliví. Na konci dne můžete zažít pocit sblížení, když se budete ptát na empatické otázky, např. „Jak ses dnes měl/a?“, „Co pro tebe bylo těžké?“, „Jak tě mohu podpořit?“, „Jak ti můžu být lepším partnerem/partnerkou?“.

Co doporučujete párům v oblasti intimity, když jsou všichni doma?

Je přirozené, že když spolu partneři tráví hodně času, přitažlivost se může obrátit v podrážděnost a přesycenost z přítomnosti druhého. Můžeme tomu ulevit nastavením nových hranic. Pokud oba pracujete z domů, zkuste si oddělit pracovní prostředí a vytvořit si fyzický odstup. Ráda využívám citaci, že člověk vždycky chce to, co nemá. Zkuste být od sebe tak dlouho, abyste se na sebe zase těšili. Vzdalování se a přibližování může vytvořit dynamický vztah podobný napínající se pružině.   Čím více napínáte její konce, tím větší síla je přitahuje zpět. Také můžete vztah osvěžit dočasným nahrazením verbální komunikace textovými zprávami. I když se výsledky nedostaví tak rychle, jak byste si přáli, buďte trpěliví. I malé věci přináší vášeň do ložnice. Můžete rozpálit jiskru vášně větší pozorností, vlídností, projeveným zájmem, nabídkou, že se postaráte o děti, aby měl protějšek čas sám na sebe, nebo tím, že svému protějšku uděláte kávu s nějakou pochoutkou, kterou má rád. Intimita není pouze o sexu. Zahrnuje to vše, co říkáte, a hlavně jak to říkáte. Tón vašeho hlasu při vzájemné komunikaci by měl znít jinak než tón při komunikaci s ostatními lidmi. Měl by být jemnější, něžnější, zkrátka přizpůsobený člověku, kterého máte po svém boku. Udržujte na paměti, že stísněné podmínky kladou větší nároky na kreativitu. Zkuste být kreativní a dělejte stejné věci jinak. Uvařili jste něco společně, co máte oba rádi? Přečetli jste partnerovi knížku? Skládali jste spolu puzzle?

Jak může vztah těžit z aktuální situace?

Každá krize skrývá příležitost. Máme jedinečné privilegium změnit to, co nás nedělá šťastnými a co nemáme rádi. Co je pro vás nepřijatelné? Na co přesně se chcete zaměřit? Váš partner může být vašim nejlepším průvodcem. Ví nejlépe, co vás irituje, znechutí a rozesmutní. Také ví, co ho na vás přitahuje, co má na vás rád / co na vás obdivuje. Stačí se zeptat a můžete začít budovat vztah znovu. Také ví, co a kdy od vás potřebuje a co by ho zklamalo. Začněte nejprve s něčím, co je nejakutnější a nejbolestivější, udělejte si vzájemnou výměnu a po pár dnech se k tomu vraťte. Je spousta způsobů, jak vytvořit harmonický vztah. Nedávno se začaly zpřístupňovat online kurzy a webináře. Když investujete do vlastního rozvoje, obohatíte i svoje vztahy. Pokud se zaměříte na konkrétní problematiku vztahu nebo výchovné dovednosti, do domácnosti tím vnesete trochu čerstvého vzduchu.

Nějaké další tipy pro páry?

V praxi vidím rozdíly v úspěšnosti s partnerským poradenstvím mezi páry, kde si partneřisebe navzájem váží a vděk si projevují, a páry, které toto v jejich komunikačním repertoáru nemají. Není potřebné být perfektním partnerem; k dokonalosti se snažíme dostat po celý náš život. Je důležité nepřehlížet snahu a kroky na cestě k této dokonalosti, i když třeba nesplňují naše očekávání. Můžete si říct: :“Jsem si vědomý/á toho, co jsi udělal/a. Velmi mi to pomohlo!“ Obzvlášť v této době je důležité uvědomovat si, za co můžeme skutečně být vděční. Bavte se každý den o tom, co vám život dal. Vzájemná vděčnost vám pomůže vytvořit skutečnou blízkost a intimitu a podpoří schopnost milovat.

Mgr. Hannah Ondruška

Psycholog/ Konzultant

Hannah poskytuje poradenství jedincům, párům, rodinám a skupinám. Vztahové problémy, rodinné a výchovné poradenství, obnova harmonie a důvěry jsou časté témata klientů. Podporuje ostatní v budování komunikačních a sociálních dovedností, zvládání stresových situací, pracuje s úzkostnými poruchami a udržitelným rozvojem osobního potenciálu s cílem dosažení potěšení v sebeevaluaci, vnitřní stabilitě a harmonii.  Má zkušenosti v rozvoji dětí, dospívajících a dospělých, taktéž s arteterapií, hipoterapií, canisterapií a biblioterapií. Konzultace provádí v anglickém a slovenském jazyce. Více o její práci si můžete pročíst na jejím profilu na www.humandynamic.eu.

Objednejte si konzultace, které jsem zcela zdarma a důvěrné: