Dobré pro vás, dobré pro planetu

Přední světoví vědci zdůrazňují rostoucí dopad jídla na životní prostředí a to, jak jídlo přispívá ke klimatické změně.

WWF intenzivně spolupracuje s producenty potravin na budování udržitelné a bezpečné nabídky – stejně jako to dělá Tesco se svými dodavateli, avšak je zapotřebí každého jednotlivce, aby se rozvíjela také udržitelná poptávka. WWF a Tesco na obou těchto věcech spolupracují.

Naše každodenní rozhodování a způsob stravování jsou klíčové pro udržitelnou produkci potravin. S několika jednoduchými tipy můžete jíst zdravěji a tak, aby to zároveň bylo prospěšné životnímu prostředí – obojí spolu totiž souvisí.

Strava navržená s ohledem na tyto principy pomáhá jíst udržitelně a zároveň splňuje všechny nutriční požadavky – tyto věci jdou naštěstí, podle našich výzkumů, ruku v ruce. Ujistěte se, že zakoupené jídlo není zabaleno v tunách plastu. Místně pěstované, sezónní suroviny, které nejsou balené nebo jsou balené ekologicky, jsou nejlepší volbou jak pro vás, tak pro životní prostředí, ale abyste dosáhli skutečné změny, postupujte podle šesti jednoduchých kroků!

Tyto zásady se hodí pro nás pro všechny – pro dospělé, děti, starší lidi a kohokoliv se speciálními dietetickými potřebami. Každá z těchto změn je stejně důležitá a přináší pozitivní změnu.

Šest stravovacích zásad, které jsou dobré pro vás i pro naši planetu

1. Více rostlinných potravin

Vychutnejte si ovoce, zeleninu a celozrnnou stravu.

Celé je to o rozšíření výběru a přidání chutí do vaší stravy. Zeleninu, luštěniny a ořechy lze obměňovat donekonečna a připravovat výborná a nutričně výživná jídla.

Středomořská strava nabízí mnoho možností; od výborných salátů a dušených jídel po pokrmy s tajine, těstovinami či rýží. Můžeme je vzít jako dobrý příklad. Sečteno a podtrženo: rostliny mohou být rovněž plné chuti.

2. Pestrost je základem

Ať je váš talíř plný barev, a tím ať je vaše jídlo výživnější a chutnější.

Tento princip je o rozšíření vašich chuťových obzorů. V současné době příliš mnoho lidí spoléhá na stále stejná jídla a stále stejné základní přísady, například kuře. Díky barevnému talíři získáme výživnější, chutnější a zajímavější jídlo. Náš domov nabízí spoustu místních chutných a zdravých surovin, pokuste se o změnu a vyzkoušejte je! Hledejte sezónní potraviny.

3. Co nejméně jídla v koši

Plánujte jídla a využijte všechny přísady, abyste omezili odpad.

Vyhazujeme-li jídlo, vyhazujeme přírodní zdroje a peníze. Průměrná domácnost vyplýtvá zhruba 30 % potravin, které nakoupí. To je jako vzít 100 EUR z banky a 30 EUR rovnou vyhodit do koše! To si nemůžeme dovolit ani my, ani Země. Pokud bychom snížili množství odpadu, enormně by to snížilo naši vlastní ekologickou stopu a pomohlo by to mnohem snáze  dosáhnout udržitelnějšího a bezpečnějšího potravinového systému. Abyste se vyhnuli plýtvání potravinami ve své domácnosti, může vám pomoci plánování, chytré nakupování a správné skladovací postupy.

4. Omezte spotřebu masa

Využijte jiné zdroje bílkovin, jako například hrášek, fazole, ořechy.

Polovina všech celosvětově vyprodukovaných plodin slouží jako krmivo pro hospodářská zvířata. Ekologická stopa masa je mnohokrát větší než ekologická stopa rostlinné stravy. To zahrnuje červené i bílé maso. Měli bychom si už uvědomit tu obrovskou ekologickou stopu červeného masa – zejména hovězího, ale mnoho lidí jej maximálně nahradí kuřecím, které ale koneckonců s ohledem na velkou spotřebu není alternativou. Jíst méně masa neznamená obejít se bez bílkovin, protože ty můžeme získávat z mnoha rostlinných zdrojů. Je jen na nás, abychom si rozšířili obzory a vyzkoušeli nova jídla, nahradili maso v našich pokrmech nebo ho vynechali. Můžeme začít s bezmasými dny nebo jednoduše omezit množství masa, které sníme.

5. Kupujte certifikované potraviny

Zvažte nákup surovin s certifikátem MSC, Rainforest Alliance nebo produkty z ekologického zemědělství.

Měli bychom věnovat větší pozornost tomu, co je na obalech potravin, které kupujeme. Na balení najdeme různé standardy, které potvrzují, že tyto potraviny pocházejí a jsou vyráběny udržitelným způsobem. To je zvláště důležité v případě, že se nemůžeme vyhnout nákupu potravin, které nejsou vyprodukovány lokálně. Mezi loga, kterých je dobré si všímat, patří Fairtrade (ochrana farmářů a pracovníků v rozvojových zemích), Freedom Food (dobré životní podmínky zvířat), MSC a ASC (Marine stewardship council a Aquaculture Stewardship Council, standardy udržitelné akvakultury pro mořské produkty) a RSPO (Kulatý stůl pro udržitelný palmový olej).

6. Méně potravin obsahujících vysoký podíl tuku, soli a cukru

Jezte menší množství těchto potravin nebo je jezte méně často.

Cukrové plantáže ničí biologickou rozmanitost v důsledku ztráty přírodních stanovišť, ale jejich intenzivní spotřeba vody a pesticidů má další dopady na životní prostředí, zatímco pěstování cukrové třtiny a cukrové řepy také způsobuje erozi. Produkce soli má rovněž negativní vliv na životní prostředí, a i dopad na lidské tělo – při nadměrné konzumaci – může být škodlivý. Vyhraďte jídlo jako dorty, sladkosti a čokoláda, stejně jako uzené maso či hranolky, pro příležitostné pohoštění. Pijte vodu, vyhýbejte se slazeným nápojům a pamatujte si, že ovocné šťávy se počítají jen jako jedna denní porce ovoce a zeleniny z pěti, ať už jich vypijete jakékoliv množství.

Věděli jste, že…?

  • Potraviny jsou zodpovědné za přibližně 30 % emisí skleníkových plynů na celém světě, a pokud nezačneme jednat, předpokládá se, že toto číslo poroste.
  • Naše produkce potravin má také zásadní dopad na vodní a pevninské systémy. 70 % veškeré sladké vody odebrané z řek a jezer se využívá v zemědělství, přičemž největší příčinou ztrát lesů je také zemědělství.
  • To vše dohromady znamená, že náš současný potravinový systém je zodpovědný za 60 % ztráty biologické rozmanitosti na celém světě.