Dodržujete pitný režim?

2.3.2020

Dodržujete každý den správný pitný režim? Poradíme vám, jak na to 😉

Nejvhodnějším nápojem pro každého a v každé situaci je čistá voda, nejlépe přefiltrovaná, tedy zbavená chloru a nečistot z vodovodního potrubí. Voda je základem pro samotný život a zdrojem minerálních látek. Dle jejich obsahu se hodnotí tvrdost vody. Optimální je měkká voda s mineralizací do 200 mg/l.

Pít je potřeba pravidelně. Velmi nežádoucí je obsah jakýchkoliv sladidel a aditiv, které jsou dnes bohužel běžnou součástí pitného režimu většiny dospělých i dětí. Sladké nápoje se podílí na výskytu metabolického syndromu, který zahrnuje diabetes II. typu, obezitu, vysoký krevní tlak, srdeční a cévní nemoci a demenci.

Druhým nejvhodnějším nápojem jsou bylinné a ovocné čaje i ředěné zeleninové šťávy.

Nejčastější otázkou bývá kolik tekutin je potřebné vypít. Často využívaným indikátorem bývá matematický výpočet odvíjejí se od tělesné hmotnosti, pohlaví a věku. Stále více oblíbenými jsou i mobilní aplikace, které nás dokážou upozorňovat na nedostatek přijímaných tekutin (Water Time Pro, Hydro Coach, Plant Nanny). Jde ovšem o kalkulaci, která nedokáže zahrnout epigenetické faktory, kterými jsou stres, kvalita a teplota ovzduší a elektro smog. Dále funkčnost trávicího ústrojí a dalších orgánů mají významný vliv na distribuci vody v organismu.

Proto se doporučuje sledovat i barvu moči. Za běžných podmínek platí, že čím je tmavší, tím více tekutin tělu chybí.

Další praktické tipy:

  • Vždy pijte více, než jak vám diktuje žízeň.
  • Pijte pravidelně během celého dne.
  • Napijte se ráno po probuzení, večer před spaním pijte co nejméně.
  • Pijte mezi jídly a ne v průběhu jídla (zbytečně tím ředíte trávicí enzymy).
  • Vždy mějte po ruce sklenici vody (doma, v kanceláři). Pokud míříte ven, noste si s sebou lahev vody.
  • Nekonzumujte příliš chlazené nápoje. Způsobují značný šok pro tělo. Studená voda navíc přispívá k ukládání tukových zásob.
  • Mléko se nepočítá do pitného režimu, je považováno za jídlo.
  • Pozor na aquaholismus. Nadměrné pití vody může mít formu závislosti.