Návrh jídelníčku při ketodietě

10.2.2020

Nedávno jsme vás seznámili s principy nízkosacharidové diety a jak připravit organismus na změny, které při dodržování této diety nastanou. Nyní je čas nabídnou vám pár receptů, abyste si mohli ketodietu vyzkoušet. Budeme rádi, pokud se s námi podělíte o vaše zkušenosti při jejím dodržování.

Snídaně – omeleta

Suroviny:

Olej řepkový, cibule červená, anglická slanina, šunka parmská, vajíčka, hořčice dijonská, salát římský, paprika žlutá, polníček, sůl

Pitný režim: šťáva z okurky salátové, šťáva z citrónu, voda

Hmotnost pokrmu: 450 g

Energetická hodnota: 640 kcal

 

Oběd – pečený losos

Suroviny:

Losos filet bez kůže, pepř barevný, rozmarýn čerstvý, česnek čerstvý , máslo kravské, sůl himalájská,

olej olivový, libeček čerstvý, šťáva z citrónu

Pitný režim: čaj květ lípy, voda

Hmotnost pokrmu: 250 g

Energetická hodnota: 610 kcal

 

Svačina – ořechy s jogurtem

Suroviny:

Vlašské ořechy, pekanové ořechy, jogurt řecký

Pitný režim: bylinný čaj

Hmotnost pokrmu: 200 g

Energetická hodnota: 540 kcal

 

Večeře – guacamole

Suroviny:

Avokádo čerstvé, rajče červené, olej olivový, sójová omáčka Shoyu, pepř bílý, zakysaná smetana, kedluben kvašený

Pitný režim: šťáva z řapíků celeru, voda

Hmotnost pokrmu: 400 g

Energetická hodnota: 480 kcal

 

Celkové vyhodnocení

Energetická bilance: 2250 kcal

Hmotnost pokrmu:    1300 g

Bílkoviny:            75 g / 13 %

Sacharidy:          50 g / 11 %

Vláknina:             22 g

Tuky:                     190 g / 75 % (z toho 55 g nasycené a 135 g nenasycené)

  • U tohoto modelového jídelníčku vidíme, že sestavit skladbu potravin tak, jenž by odpovídala doporučenému poměru makroživin při ketodiete je v praxi výzvou
  • Je potřeba dbát na příjem vlákniny (35-45 g/den) skrze dostatek zeleniny, ale zároveň si hlídat množství sacharidů
  • Deficitní mikroživiny (vitamíny a minerály) včetně antioxidantů dodáme i příjmem bylinných čajů a čerstvých zeleninových šťáv, případně kvalitními doplňky stravy
  • Při redukci hmotnosti snižujeme celkovou energetickou bilanci, zařazujeme pohybovou aktivitu a kvalitní spánek