Rozhovor s Martou Ledinskou o zdravém životním stylu

1.7.2020

Naši kolegyni Martu Ledinskou již dobře znáte. Mohli jste se s ní setkat na některém ze seminářů zaměřených na zdravý životní styl, a také z rozhovoru, který nám poskytla před dvěma lety pro časopis Naše Tesco.

Marta je ambasadorkou oblíbeného programu Buďme.fit a díky jejím radám a doporučením vám můžeme nabídnout to nejlepší pro vaše zdraví a kondici.

Marto, letošní rok jsme si prošli náročnou zkouškou v podobě pandemie Covid-19. Jak ses ty sama udržovala v kondici během nejpřísnějších omezení?

Já jsem především dbala na svou mentální kondici. Roky už nesleduji televizní média. Nenechala jsem se vtáhnout do paniky či strachu.

Říká se, že všechno zlé je pro něco dobré. Mnoho lidí v době pandemie objevilo nové možnosti trávení volného času, například šití, domácí cvičení, online výuku cizích jazyků apod. Je nějaká aktivita nebo činnost z této doby, ve které budeš i nadále pokračovat?

Tento prostor jsem využila ke studiu a sledování webinářů. Vtáhlo mě to natolik, že jsem se „upsala“ ročnímu intenzívnímu programu Bob Proctor Coaching. Jde o poznání vlastního potenciálu a nápravu sebedestruktivních návyků. Těch máme všichni nespočet, aniž bychom si to uvědomovali.

Opět k tvé největší vášni, výživovému poradenství. Je nějaká potravina, která nikdy nesmí chybět ve tvém jídelníčku a proč?

Je to především čistá voda, a potom jsem úplně závislá na kvalitních sýrech, od brynzy až po parmezán.

Blíží se nám léto, které většina Čechů bude s největší pravděpodobností trávit doma. A jelikož jsou Češi velkými fanoušky grilování, které není synonymem zdravé výživy, máš pro nás nějaké tipy, jak i grilování pojmout zdravě?

Zvlášť po této dlouhé izolaci vnímám grilování hlavně jako příjemnou společenskou událost, a jsme na čerstvém vzduchu. To naše psychika potřebuje. Co se týká samotné přípravy, mám tu pár tipů:

  1. Maso bychom neměli naklepávat, uvolní se tím z buněk voda a ztratí tak svoji přirozenou šťavnatost.
  2. Maso necháme marinovat den dopředu, ryby stačí 30 minut před samotným grilováním. V průběhu samotného grilování už ale marinádu nepoužíváme. Velmi jednoduše nám může kápnout do ohně. Tuk (je obsahem marinády) se při vysokých teplotách lehce přepálí a vznikají tolik diskutované karcinogenní transmastné kyseliny.
  3. Nikdy negrilujeme zmražené maso.
  4. Používáme bylinky. Takový rozmarýn obsahuje protirakovinové látky vznikající při přepálení potravin.
  5. Maso konzumujeme společně se zeleninou. Zlepšíme tím proces trávení.

Se zdravou životosprávou by měl jít ruku v ruce i pohyb. Jaké sportovní aktivity bys doporučila našim kolegům na nadcházející léto?

Jakýkoliv pohyb, který nám přináší dobrý pocit, protože ten je klíčový. Já sama mám nejradši svižné dlouhé procházky.

Víme, že tvá role ambasadorky programu Buďme.fit bude od června ještě výraznější. Můžeš nám prozradit, jaké novinky pro kolegy chystáš?

Každý měsíc se chceme věnovat jednomu záměru. Hned v červnu začínáme tématikou „Jak posilnit imunitní systém“. Já budu pravidelně přispívat články a určitě ráda připravím i živý workshop.

Předávat rady a doporučení je jedna věc, ale neustále se učit novým poznatkům, nacházet inspiraci a další možnosti, jak zlepšit životní styl je věc druhá. Kde čerpáš informace o nových trendech?

Jsem studentkou Mgr. Martina Jelínka. Pro mě je bezednou studnou informací a pohledu na problematiku stravování. Dále jsou to převážně zahraniční zdroje. Např. v USA jsou o krok před námi, co se týká studií a osvěty. To, že se tím lidé neřídí, je už druhá věc.