Smoothie s nádechem podzimu

10.9.2019

Podzim, to je období hojnosti. Příroda nám nabízí sezónní ovoce a zeleninu, která krásně dozrává a my se tak můžeme těšit, jak všechnu úrodu zpracujeme. Není ovšem nutné všechno zavařit nebo přeměnit svou domácnost v království marmelád 🙂 Mějte na paměti, že ovoce a zelenina jsou nejzdravější ve své syrové formě. Pojďme si tedy znovu připomenout základní fakta o smoothies.

Smoothie je nápoj připravený z více druhů rozmixovaného ovoce nebo zeleniny. Někdo si do něj přidává i vodu, mléko nebo jogurt.

Jaké jsou jeho plusy?

  • Jednoduchá a rychlá příprava.
  • Snadná konzumace kdekoliv. Může si jej s sebou vzít do auta, práce nebo jen tak na procházku.
  • Zajistí zvýšený příjem syrového ovoce a zeleniny, protože v tekutém stavu jsme schopni zkonzumovat více. Je také ideálním způsobem, jak naučit naše děti jíst ovoce a zeleninu.
  • Rozmixované ovoce nebo zelenina se stává lépe stravitelnou pro náš organismus.
  • V jednom nápoji máte vitamíny, minerály, vlákninu i antioxidanty tolik prospěšné pro naše zdraví.
  • Konzumací smoothie podporujete peristaltiku střev.

Může mít zvýšená konzumace smoothies i své zápory?

  • Uvědomte si, že smoothie je spíše jídlo než nápoj. Jeho nadměrná konzumace může zvýšit tělesnou hmotnost, protože ovoce obsahuje cukry. I zde tedy platí všeho s mírou 😉
  • Obsažená vláknina zpomaluje až blokuje vstřebávání živin. V tomto případě je vhodnější konzumovat čerstvě lisované šťávy, kdy je vláknina odstraněna.
  • Pokud máte rádi smoothies s mlékem či jogurtem, uvědomte si, že obsažená bílkovina zhoršuje stravitelnost.
  • Jelikož je smoothie tekuté, jeho rychlá konzumace nespustí důkladnou produkci enzymů, které usnadňují trávení. Pitím smoothie také tak trochu klameme náš mozek, protože nejsme nuceni jídlo žvýkat. Proto tělo nevysílá signál, že je žaludek skutečně nasycený.
  • Pitím smoothie jsme schopni dostat do těla až kilo pomerančů, a to během velmi krátké chvíle. Z toho důvodu nedokáže náš organismus využít veškerý potenciál dodaných živin.

TIP pro vás: Připravte si smoothie přesně z takového množství ovoce nebo zeleniny, které byste dokázali zkonzumovat během chvíle klasickým způsobem, tedy nerozmixované.

Abychom vás inspirovali, přinášíme řadu osvědčených receptů:

Smoothie s červenou řepou

Suroviny: jablko bez jader, ½ oloupané červené řepy, oloupaná mrkev

Zajímavost: Červená řepa roste v našich zeměpisných šířkách a je absolutním fenoménem co do počtu zdraví prospěšných živin. A je za “hubičku”.

Postup: Plody nakrájíme na menší kousky a rozmixujeme. Nápoj má okouzlující barvu a je sladký.

Špenátové smoothie

Suroviny: jablko, oloupané kiwi, baby špenát, ½ limetky

Zajímavost: Špenát je zdrojem zeleného chlorofylu. Ten pozitivně ovlivňuje funkci sliznice trávícího traktu. Pokud trpíte nepravidelností peristaltiky střev, tento nápoj je harmonizující pomůckou.

Postup: Jablko a kiwi nakrájíme na menší kousky, přidáme lístky špenátu a šťávu z poloviny limetky. Rozmixujeme a ihned podáváme. Tento hustý krásně zelený koktejl má sladkokyselou chuť.

Pálivě sladké smoothie

Suroviny: mandarinky, mango, med, chilli

Zajímavost: Chilli papričky obsahují látku kapsaicin, která dokáže stimulovat krevní oběh, a tím prokrvovat celé naše tělo. Má také vliv na produkci tepla, čímž spouští proces efektivnějšího spalování tuků.

Postup: Oloupané mandarinky a mango pokrájíme na menší kousky a rozmixujeme. Přidáme lžičku medu a špetku chilli a opět rozmixujeme. Je žádoucí si tento nápoj vychutnat pomalu. Plně se tak rozvine intenzivní sladkost a hřejivý aftertaste.