Žabka reaguje na změny zákaznického chování a nadále expanduje

5.10.2020

Pandemie koronaviru zasáhla každého z nás. Měla a stále má velký vliv i na měnící se nákupní chování zákazníků. Platí to i pro obchody Žabka, které zaznamenaly nárůst nákupního koše ale na druhé straně i úbytek nakupujících. Tento trend zaznamenal celý maloobchodní trh. Zároveň stoupla poptávka po čerstvých potravinách a některých specifických službách. Žabka i nadále hodlá pokračovat v expanzi a do konce fiskálního roku plánuje otevřít více než desítku nových obchodů. Navíc její expanze míří i do zahraničí a před dvěma týdny otevřela první obchod v sousedním Slovensku.

Omezená možnost pohybu a cestování, práce z domova či zavřené školy a restaurační zařízení, to byly a stále ještě jsou faktory, které zásadním způsobem ovlivnily naše životy a zaběhlé zvyky. Vylidněná centra měst a absence turistů nepříjemně zasáhla i obchodní síť Žabka. V centru Prahy patří její obchody k nejpočetnějším. „Chybějící turistický ruch se výrazně dotkl našich obchodů a to především na Praze 1, v turisticky nejatraktivnějších lokalitách,“ potvrzuje Radim Lunda, generální manažer obchodní sítě Žabka a dodává: „V nákupech ubylo tzv. impulsních položek, naopak zákazníci výrazně více preferují čerstvé potraviny, a to jak pečivo, tak ovoce a zeleninu.“

Stávající situace jasně ukázala, že malé obchody s potravinami a další širokou nabídkou doplňkových služeb mají obrovský potenciál. Díky své dobré poloze dokáží zajistit běžné zásobování velkého množství lidí, a to bez nutnosti komplikovaného cestování. Hlavně obchody rezidentního typu mají v této době obrovský potenciál. „Právě na rezidentní obchody se v rámci naší plánované expanze chceme primárně zaměřit. U nich může totiž eliminovat veškeré negativní vlivy spojené se současnou situací,“ vysvětluje Radim Lunda. Žabka má nyní v Česku 119 obchodů a jen od začátku letošního roku otevřela již 10 nových obchodů a minimálně stejný počet jich ještě tento rok plánuje otevřít. Poslední prodejnu otevřela minulý týden v pražské Štefánikově ulici. Zdejší prodejna je s 27 metry čtverečními vůbec nejmenším obchodem v celé síti. „V době pandemie jsme nabrali drobné zpoždění s plánovaným otevřením nových obchodů, nyní už ale doháníme ztrátu a do konce roku bychom chtěli otevřít až 15 nových obchodů,“ říká Radim Lunda. Zároveň síť Žabka s úspěchem expanduje i do zahraničí a v před dvěma týdny otevřela první obchod v Bratislavě.

Žabka také velmi rychle zareagovala na změnu zákaznického chování a začala nabízet i online nákupy. Prostřednictvím aplikace Bolt Food mají zákazníci na výběr téměř z 800 produktů od ovoce, zeleniny, přes pečivo, masné výrobky až po alkoholické nápoje. V době pandemie navíc narostl i počet zákazníků, kteří využívali další služby, které Žabka nabízí. Vzrostl zájem o možnost placení složenek, doručování balíků a cash back.