Zdravé způsoby zvládání stresu

8.10.2019

V rámci našeho oblíbeného programu Buďme.fit pokračujeme se sérií užitečných rad a tipů. Nyní se zaměříme na často skloňované téma, a tím je stres a jeho úspěšné zvládání.

Stres je definován jako psychická, emocionální a fyziologická reakce na náročné životní situace. Častokrát je spojován s nežádoucími situacemi (např. mezilidské konflikty, změna zaměstnání, úmrtí, nemoc, každodenní problémy apod.), které na nás působí negativně.

Distres je škodlivý stres, který se projevuje fyziologicky (např. zvýšený krevní tlak, fyzické bolesti, závratě, poruchy spánku a nechutenství), emocionálně (např. stavy úzkosti, náladovost, nízké sebevědomí), psychicky (slabá pozornost, výpadky paměti, těžkosti při rozhodování, negativní až iracionální myšlení), chováním (sociální izolace, impulzivita, popudlivost, neklid) a může se projevit i zvýšenou konzumací alkoholu a cigaret.

Ne ovšem každý stres je negativní: mírné množství stresu může mít motivační účinky. Pozitivní stres, který pociťujeme například v časové tísni před dokončením náročného úkolu je známý pod označením eustres.

Ptáte se, jak zvládnout stres? Podívejte se na následující tipy:

Psychologické očkování

  • Každý den se snažte cvičit alespoň 30 minut.
  • Do běžné denní rutiny zakomponujte fyzickou aktivitu, např. nepoužívejte výtah a choďte po schodech nebo vystupte o zastávku dříve a zbytek cesty jděte pěšky.
  • Dopřejte si zdravý spánek a zdravě se stravujte.
  • Minimalizujte konzumaci chemicky zpracovaných potravin.
  • Choďte na pravidelné lékařské prohlídky a hlídejte si hmotnost, hladinu cukru v krvi, krevní tlak, hladinu cholesterolu apod.
  • Setkávejte se s přáteli, buďte kolegiální, poznávejte nové lidi.
  • Poznávejte svoje limity, delegujte a nebojte se říci „NE“.

Zvládání stresu

  • Snažte se rozpoznat stresovou situaci a zabývejte se její příčinou.
  • Uvědomte si, jak při stresových situacích reagujete.
  • Identifikujte problém, rozdělte jej na části a postupně řešte.
  • Nenechávejte za sebe rozhodovat negativní emoce. Pokud je pociťujete, odložte řešení na později a dopřejte si chvilku meditace (hluboce dýchejte, poslouchejte oblíbenou hudbu).
  • Odložte strach a nezabývejte se zbytečnými myšlenkami typu „nezvládnu to“ nebo „nevím si rady“. Koncentrujte svou mysl na pozitivní myšlenky „vzhledem k obrovské náročnosti jsem se s tím vypořádal/a dobře“ nebo „jsem cenným členem týmu, mé podněty jsou přínosné“.
  • Vyhýbejte se zlozvykům – alkoholu a cigaretám.
  • Relaxujte, hledejte na každém dnu něco pěkného. Mějte důvod k radosti.

První pomoc při stresu

  • Zhluboka se nadechněte 3-5 krát.
  • Nebojte se omluvit za svou chybu.
  • Nejednejte v afektu, nechte negativní emoce odeznít, teprve poté se vraťte k řešení problematické  situace.
  • Nastavte si hodinky o 5 – 10 minut napřed. Nebudete se stresovat, že dorazíte na setkání pozdě.
  • Pro každý den si nastavte seznam úkolů, jejich priority a realistické termíny jejich dokončení.

 

Zdroj: Human Dynamic Europe